Verbeterbox header crossworx

Verbeter het fundament van jouw marktbewerking

Jouw fundament op orde

De VerbeterBox zorgt ervoor dat je de basis van jouw bedrijf goed in beeld krijgt. De VerbeterBox laat je de klantbehoeften onderzoeken en ze vertalen naar oplossingen. Je brengt in kaart welke klanten bij je passen en die je zou moeten bedienen. Je geeft ook aan waarom klanten voor jou moeten kiezen. Deze pijlers zijn uiteindelijk de basis waarop je bedrijf kan groeien.

Inhoud van de VerbeterBox:

  1. Waardepropositie Canvas
  2. Persona Canvas
  3. Klantfunnel Canvas

Wat is het Waardepropositie Canvas?

value proposition canvas

Waardepropositie Canvas

In het Waardepropositie Canvas beschrijf je de wensen en behoeften van jouw doelgroep. En welke producten of diensten je aanbiedt om invulling te geven aan die wensen en behoeften. Het is een verdieping van de waardepropositie uit het BMC per klantsegment. In het Waardepropositie Canvas denk je van buiten naar binnen (van klantbehoeftes naar jouw oplossingen). Enerzijds beschrijf je de pijnpunten die mensen in het klantsegment ervaren, de voordelen die ze willen behalen en de taken die ze moeten uitvoeren. Anderzijds beschrijf je de voordelen die je biedt, welke pijnstillers je hebt en welke producten en diensten je levert die aansluiten op de wensen en behoeften van het klantsegment. Aannames zijn hier fataal. Als je niet in gesprek gaat met klanten en ze niet de juiste vragen stelt kan je dit canvas eigenlijk niet goed invullen.

Het Waardepropositie Canvas

Wat is het Persona Canvas?

Op het Persona Canvas omschrijf je een klantprofiel binnen jouw doelgroep. Je maakt van een abstracte doelgroep een concrete beschrijving. Je geeft ze letterlijk een naam en gezicht. Op het canvas omschrijft je kenmerken van dit type klant met bijbehorende behoeftes en doelen. Ook beschrijf je de pijn en frustraties die worden ervaren. Daarnaast beschrijf je de demografische kenmerken die een klant binnen dit segment typeert. Leeftijd, geslacht, gezinssituatie, en beroep zijn onderdelen van het beschrijven van een klantprofiel. Ook de interesses en kanalen waar je deze klant kan ontmoeten beschrijf je op het Canvas. Het is belangrijk dat al deze kwalitatieve data gebaseerd is op gesprekken met klanten en niet uit te gaan van je eigen aannames.

Het is mogelijk dat je meerdere klantgroepen bedient, dan zal je dus ook meerdere klantprofielen kunnen beschrijven.

Het Persona Canvas

persona canvas

Persona Canvas

Wat is het Klantfunnel Canvas?

klantfunnel canvas

Klantfunnel Canvas

Op het Klantfunnel Canvas staan de 8 fases die een klant doorloopt van prospect tot ambassadeur. Dit zijn de fases zien, overwegen, doen, terugkeren, kopen, boeien, binden en aanbevelen. Op de klantfunnel geef je aan hoeveel mensen er in welke fase zitten. Hieruit leidt je af wat de gemiddelde conversie is van de ene naar de volgende fase. Hieruit kan je knelpunten halen waarop je kunt gaan verbeteren. Op basis van deze inzichten kan je de marktbewerking optimaliseren.
Op dit canvas kan je ook aangeven welke acties en middelen je inzet om klanten te bewegen om de stap naar de volgende fase te maken.

Het Klantfunnel Canvas

Ga aan de slag met de VerbeterBox 

  1. Vraag de VerbeterBox aan
  2. Je krijgt de VerbeterBox toegestuurd
  3. Ga aan de slag!