Header-Crossworx-18

Sales laten excelleren met de juiste data

Effectievere en efficiëntere sales

Sales kan niet zonder data en geavanceerde technologie. Marketing moet verkoop voorzien van waardevolle en bruikbare data en inzichten. Zo wordt verkoop effectiever en efficiënter.  

Door technologische vooruitgang en het internet zijn er steeds meer mogelijkheden om contact te maken met bestaande en nieuwe klanten ontstaan. Dit leidt tot een exponentiele groei van beschikbare data. En juist hier kan marketing van toegevoegde waarde zijn in het sales proces. 

sales enamblement

salesfunnel

Sales draait om timing en relevantie

Om succesvol te zijn in sales moet je relevant zijn. Je moet het juiste verhaal vertellen en de juiste oplossing bieden aan de juiste klant. En dat ook nog eens op het juiste moment. De verkoper moet goed op de hoogte zijn van wensen en behoeftes van de (potentiële) klant. 

Het is belangrijk om te weten:

  • Welke soort interactie en informatie de klant wil
  • Hoe de beslisser te overtuigen is
  • Op welk moment in het proces welke interactie gewenst is

De toegevoegde waarde van datagedreven marketing voor sales

Marketing is in staat is verkoop te voorzien van waardevolle data en inzichten waarmee het verkopen effectiever en efficiënter wordt. Verkopers zullen meer deals maken, meer leads tot klant maken en meer inkomsten voor het bedrijf genereren.

Door de juiste verkoopondersteuning krijgt sales de beschikking over de juiste inhoud, tools, kennis en informatie om de producten of diensten effectief te verkopen. B2B bedrijven zijn inmiddels overtuigd van de kracht van data. 

Maar het ontbreekt vaak aan competenties, kennis, geavanceerde tools en budget om hier gebruik van de maken. En datagedreven marketing is een continu proces dat constant verdere verbetering en verrijking vraagt.

Wij bieden een team van datagedreven marketeers, specialisten en geavanceerde technologie aan als shared service. Wij zijn de aanvulling op jouw commerciële team. Voor een vast bedrag per maand maken we jouw sales en marketing effectiever en efficiënter.

 

Weten waar we jou mee kunnen helpen?

Onder het genot van een kop koffie of thee vertellen we je graag meer over onze aanpak.

  • Hoe sluit onze aanpak aan op jouw organisatie?
  • Welke impact maakt dit?
  • Hoe ver ben je zelf al in het proces?

Allerlei vragen die we graag met je doornemen. 

Ja, ik plan graag een afspraak

Nee bedankt, ik haal al het maximale uit marketing en sales

Waardevolle data die sales laat excelleren

  • Data over de effectiviteit van verkoop. 
    Datagedreven marketing biedt inzichten over de effectiviteit van de marktbewerking. Uit knelpuntanalyses kan blijken waar in de klantfunnel de conversie extra beter kan. Als er bijvoorbeeld veel demonstraties worden aangevraagd maar er weinig conversie is naar betalende klanten dan verdiend dit de aandacht. Datagedreven marketing geeft aan waar de organisatie zich op moet focussen.
  • Sales signalen voor actie. 
    Marketeers kunnen verkoop signalen geven als ze in actie moeten komen. Stel dat een potentiële klant al 3x in een week op jouw website geweest is om een machine te configureren. En dat hij ook al in de showroom is geweest. Als deze lead vanavond opnieuw op de website naar de machines kijkt moet marketing sales een signaal geven dat hij morgen gebeld moet worden om te vragen naar zijn wensen en behoeftes.
  • Het bedienen van de juiste leads. 
    Verkopers zonder informatie besteden evenveel aandacht aan alle leads. Terwijl ze vooral druk zouden moeten zijn met de meest waardevolle leads. Leadscoring kan hierbij helpen. Een score geeft aan in hoeverre er een match is tussen de lead en het bedrijf. En het geeft aan in welke fase van de klantfunnel de lead zit. Heeft het al zin de klant te bellen of is hij nog aan het oriënteren en is het te vroeg?
  • Aanbevelen van gerelateerde oplossingen. 
    Kenmerken en het gedrag van een (potentiële) klant worden op basis van overeenkomsten met je bestaande klanten gebruikt om aan te geven wat voor de bezoeker aanbevolen diensten of producten zijn. Het analyseren van patronen in de aanwezige data kan leiden tot combinaties die je zelf niet voor mogelijk had gehouden.
  • Afnamepatroon veranderd. 
    Stel dat een klant over de afgelopen 3 jaar iedere periode ongeveer hetzelfde aantal artikelen heeft afgenomen. Maar dat er nu al 3 periodes zijn waarin het volume significant lager ligt. Een datagedreven marketeer signaleert dit en geeft aan dat verkoop toch eens moet informeren wat er aan de hand is. Stapt de klant over naar een concurrent? Waarom dan? Is de klant ontevreden met je? Wat kan je eraan doen?
  • Een verwachte bestelling blijft uit. 
    Als je diensten of producten aanbiedt met een repeterend karakter (bijvoorbeeld kartonnen dozen waarin de klant zijn producten verpakt) kan het nog verder gaan. Stel dat je op basis van het afnamepatroon normaal gesproken op vrijdagmiddag een bestelling krijgt maar dat die bestelling nog niet geplaatst is. Wacht je dan tot je zondagavond een telefoontje krijgt met de vraag of je met spoed wil leveren? Of stuur je proactief een bericht naar de klant met de mededeling dat de bestelling al klaar staat en alleen nog maar bevestigd hoeft te worden? Op basis van datagedreven marketing is dit mogelijk. Ook je operationele proces zal hierdoor ontlast worden.
  • Al x periode geen contact gehad. 
    Bestaande klanten moet je blijven boeien en binden. Als verkoop al langere tijd geen enkele interactie meer gehad heeft met de klant is het goed hier iets aan te doen. Moeten we de klant eens bellen? Is de content die we sturen nog relevant? Is de klant bijna 3 jaar klant zodat we een leuke aanleiding hem hebben om hem extra aandacht te geven? Op basis van de juiste data kan de juiste actie genomen worden.

Testimonials