Altijd de juiste beslissingen nemen
Wat is data gedreven marketing?
Data gedreven marketing (ook wel data driven marketing) is marketing die gebaseerd is op aanwezige of te verzamelen data over klanten en hun gedragingen. Alle data die over (potentiële) klanten verzameld is moet worden geanalyseerd zodat er gerichte marketing mee gedaan kan worden. Op basis van deze inzichten weet je wat wel en niet werkt. De effectiviteit en efficiëntie van marketing en sales worden hierdoor verbeterd.
Van data naar informatie en beslissing
Data gedreven marketing is door de grote hoeveelheid aan data niet makkelijk. Om van data informatie te maken is het belangrijk vooraf na te denken over:
- Wat wil je weten? Wat moet je dan meten?
- Hoe kan je de benodigde data verzamelen?
- Hoe ga je de data analyseren?
- Hoe ga je de analyses presentabel maken?
Slim data combineren
Klantdata is opgeslagen in uiteenlopende systemen en bronnen. Er is sprake van een grote versnippering. De kunst is om de data zo aan elkaar te verbinden dat het leidt tot waardevolle inzichten. Pas dan ben je in staat om 360° klantprofielen te maken. Er kunnen overwachte patronen in de data worden gevonden. Met een Customer Data Platform is dit mogelijk. Daarnaast kan je op basis van data conclusies trekken over welke marktbewerkingsacties wel of niet werken. Hiermee kan je marketing, sales en business development steeds verder verbeteren.
Weten waar we jou mee kunnen helpen?
Onder het genot van een kop koffie of thee vertellen we je graag meer over onze aanpak.
- Hoe sluit onze aanpak aan op jouw organisatie?
- Welke impact maakt dit?
- Hoe ver ben je zelf al in het proces?
Allerlei vragen die we graag met je doornemen.
Ja, ik plan graag een afspraak
Nee bedankt, ik haal al het maximale uit marketing en sales
Wat kan ik met data gedreven marketing?
Als je de juiste data met elkaar combineert krijg je inzichten waardoor je echt kan personaliseren. Wij noemen dit B-2-Me. En kan je gerichte campagnes opstarten om klanten te activeren. Dit varieert van simpel naar geavanceerder. Er zijn 101 mogelijkheden te bedenken.
Vijf veelvuldig toegepaste voorbeelden:
-
Resultaatgerichtheid vergroten
Door te meten weet je wat wel en niet werkt. Meten is weten is verbeteren. -
Artikelen, producten en diensten aanbevelen
Kenmerken van een lead worden op basis van overeenkomsten met je bestaande klanten gebruikt om aan te geven wat aanbevolen diensten, producten of artikelen zijn. -
Persoonlijk aanspreken
Op basis van de persoonsgegevens kan je de klant of lead aanspreken met zijn voornaam, met een gepersonaliseerde boodschap in een voor hem herkenbare vormgeving. -
Marketing automation
Het doen van een aantal acties zorgen ervoor dat de klant een bepaalde geautomatiseerde marketing campagne wel of niet ziet. -
Leadscores toekennen
Op basis van acties kan je een leadscore toekennen aan een (potentiële) klant zodat we sales alleen de leads met de hoogste scoringskans kunnen laten benaderen.
Van subjectief naar objectief
continue verbeteren
Door technologische ontwikkelingen zijn er steeds meer momenten waarop je contact hebt met klanten. Je verzamelt dus steeds meer data. Met de komst van online marketing tools komen er nieuwe mogelijkheden op het gebied van meetbaarheid. Door alles te meten worden campagnes geanalyseerd en geoptimaliseerd. Marketingbeslissingen worden steeds minder op gevoel genomen en steeds meer op basis van alle beschikbare data. Want data spreekt altijd de waarheid.
Als we data hebben, laten we er dan naar kijken.
Als we alleen meningen hebben, gebruiken we de mijne.
Welke soorten data zijn relevant in B2B?
1. Demografische gegevens
- N.a.w. gegevens
- E-mailadres en IP-adres
- Leeftijd
- Geslacht
- Bedrijf, branche, functie
- Beslissingsvermogen
- Inkomen
- Budget
2. De fase in de klantfunnel
- Zien
- Overwegen
- Doen
- Terugkeren
- Kopen
- Boeien
- Binden
- Aanbevelen
3. Gedrag
- Paginabezoek op je website
- Klikgedrag op je pagina’s
- Conversies
- Reacties op e-mails
- Gedrag op social media
- Offline interacties met verkoop, klantenservice, etc.
- Ander offline gedrag
4. Situationele gegevens
- Tijd van het jaar, maand, week, dag
- Tijdens welke campagnes
Datagedreven marketing en growth hacking
In plaats van maandenlang aan allerlei plannen te werken en dan pas te implementeren, testen we zo snel als mogelijk veel aannames. Door veel te experimenteren zien we snel wat werkt en wat niet. Op basis van deze data en inzichten vegen we de experimenten die niet werken van tafel en schalen we de initiatieven die wel werken op.