Header-Crossworx-2

Personalisatie met een Customer Data Platform

Met een CDP je klanten veel beter begrijpen en bedienen

Van massa communicatie naar personalisatie

De markt en klantvoorkeuren veranderen snel. Hierdoor is de uitdaging voor marketing en sales groter dan ooit. Iedere mens is uniek en wil persoonlijk en relevant worden bediend. Dat is waarom grote bedrijven werken op basis van data. Ze hebben de one-size-fits-all marktbewerking voorgoed vaarwel gezegd. Ook B-2-B klanten zijn hier aan toe.

Een customer data platform maakt het mogelijk een 360o graden klantbeeld op te stellen. Hierdoor krijg je een compleet beeld van alle klantdata:

  • Demografie
  • Gedrag (Welke interacties hebben we met de klant? Waar wordt wel/niet op gereageerd?)
  • Transactioneel (Welke aankopen worden gedaan? Welke retouren? Etc.)

Met deze inzichten kan je personaliseren en altijd relevant zijn voor jouw klant. Wij maken dit nu ook bereikbaar voor het MKB!

Wat is een Customer Data Platform?

Een Customer Data Platform (CDP) koppelt de data vanuit de verschillende bronnen aan elkaar. Dat bestaat uit een aantal stappen:

    • Uniformeren van klantprofielen
      Dit zorgt ervoor dat een klant slechts één keer voorkomt in plaats van vijf keer in allerlei verschillende systemen
    • Klantprofielen verrijken
      Door het bijhouden van alle interacties met klanten ga je de klantprofielen steeds verder verrijken
    • Klanten segmenteren
      Op basis van klantprofielen kan je segmenten onderscheiden.
    • Marktbewerkingsacties  optimaliseren
      Door het uitvoeren van meerdere A/B-test kan je experimenten uitvoeren.

 

Een CDP helpt met het verzamelen van data uit interne en externe databronnen. Deze data wordt realtime gekoppeld. Op basis van verschillende kenmerken kan je op basis van de data 360° klantprofielen opstellen. De profielen kan je indelen in verschillende segmenten. De verschillende segmenten kan je gebruiken als input bij de opzet van specifieke campagnes.

Het CDP maakt de data beschikbaar en toegankelijk. Op één platform beschik je over alle relevante informatie van je klanten. Je kunt hier bepalen welke data er in en uit het platform komt. Je koppelt, ontdubbelt en valideert de data uit verschillende bronnen.

Het klantprofiel bevat alleen gegevens waarvoor de klant toestemming heeft gegeven zodat je altijd voldoet aan alle regels van de AVG-privacywetgeving.

CDP beschikbaar voor het MKB

Als onderdeel van onze dienstverlening maken wij een Customer Data Platform beschikbaar en haalbaar voor bedrijven in het MKB. In veel gevallen is het te kostbaar voor een bedrijf in het MKB om te beschikken over een dergelijke technologie. Tevens is het hebben van specialisten die meer van de tool vragen en er echt in gespecialiseerd zijn om er het maximale uit te halen essentieel. De praktijk leert echter dat deze specialisten beperkt beschikbaar, en voor een MKB bedrijf onbetaalbaar zijn. Door hier als shared service binnen ons Marketing-as-a-service model gebruik van te maken is het nu wel haalbaar en toegankelijk voor het MKB.

Wat kan ik met een CDP bereiken?

  • Klanten persoonlijk aanspreken
  • Rekening houden met persoonlijke interesses en voorkeuren
  • Betrouwbare data tijdens de volledige klantreis
  • Verhoging van de conversie doordat je relevanter wordt
  • Datagedreven marketing
  • Geautomatiseerde marketing
  • Een hogere retentie
  • Een hogere klantwaarde

De voordelen van een Customer Data Platform?

Een Customer Data Platform biedt veel voordelen voor het MKB. Niet alleen wordt de Customer Lifetime value beter in kaart gebracht, maar ook nieuwe cross, up- en deepsell mogelijkheden.

  • AI en machine learning: 
    Tenzij je een gespecialiseerd team van AI-deskundigen in huis hebt, zijn mogelijkheden voor AI en machine learning zoals voorspellende aanbevelingen en intelligente inzichten te duur om zelf te implementeren.
  • Flexibiliteit:
    Sneller reageren op gedrag en technologische trends. Wij werken met een technologiestack die naadloos samenwerkt met andere systemen die je gebruikt.
  • Verhoogde efficiëntie: 
    Een Customer Data Platform kan data uit verschillende bronnen gemakkelijk integreren, is betrouwbaar en kan eenvoudig worden bijgewerkt. Dat bespaart tijd en vereist minder blijvende inspanningen van IT-afdelingen om de oplossing te onderhouden en bij te werken.
  • Toegankelijkheid van data:
    Een Customer Data Platform levert een centrale, toegankelijke en bruikbare bron van klantdata die door meerdere afdelingen kan worden ingezet om je bedrijf te laten groeien. Denk hierbij aan marketing, verkoop en klantenservice.

Welke databronnen verbindt een CDP?

Eigenlijk koppelt een Customer Data Platform aan alle systemen die waardevolle klantdata bevatten. Zo verbindt het onder andere de volgende databronnen:

  • ERP
  • CRM
  • Boekhoudsoftware
  • Marketing Automation tools
  • E-mail software
  • Data warehouses
  • Websites & webshops
  • Social Media

customer data points