KLANTFUNNEL CANVAS


Wat is het Klantfunnel Canvas? Hoe vul ik het Klantfunnel Canvas het beste in? Wij bieden de antwoorden op al jouw vragen over het Klantfunnel Canvas.

Wat is het Klantfunnel Canvas?

Iedere (potentiële) klant maakt een reis door. Voordat een klant een aankoop doet heeft een klant gemiddeld al 5 tot 8 keer contact met je gehad. Om je marktbewerking continu te verbeteren wil je ervoor zorgen dat eventuele knelpunten in de klantreis opgelost worden.

Het Klantfunnel Canvas helpt om de knelpunten in beeld te krijgen en er oplossingsgerichte acties aan te koppelen.   

Het Klantfunnel Canvas bestaat uit twee kanten. Aan de linkerkant is zichtbaar welke stappen een potentiële klant doorloopt voordat hij tot aankoop overgaat. Daarnaast is zichtbaar welke stappen je een klant kunt laten zetten om de klantwaarde te verhogen. 
Aan de rechterkant kan je per stap aangeven hoeveel (potentiële) klanten er in een bepaalde fase zitten. Daarna kan je aangeven wat de conversie van een fase naar de volgende fase is. Vervolgens kan je aangeven welke acties je kunt inzetten om deze conversies te verhogen.

Het Klantfunnel Canvas

klantfunnel canvas

Wat heb je aan het Klantfunnel Canvas?

  • Het laat zien hoeveel leads en klanten je in de sales pijplijn hebt
  • Het laat zien waar in de klantfunnel knelpunten zitten
  • Het laat je nadenken over acties om de conversie te verhogen 

Welke stappen staan er op het Klantfunnel Canvas?

  • Zien
    Hoeveel mensen weten dat we bestaan? Hier gaat het om het creëren van naamsbekendheid.
  • Overwegen 
    Klanten weten dat je bestaat en gaan onderzoeken. Ze gaan op zoek naar meer informatie. Ze willen goed geïnformeerd en geadviseerd worden door een expert. Bijvoorbeeld door het bezoeken van je website/beurs/showroom.
  • Doen
    In deze stap zoekt de klant voor het eerst contact. Dit is de mogelijkheid om een goede eerste indruk te maken. Je gaat de klant hier ontmoeten. Hier leren we ze kennen en bouwen we de eerste data over de klant op.
  • Terugkeren
    Potentiële klanten zoeken nog een aantal keer contact. We gaan de potentiële klant in deze fase voeden, verzorgen, beïnvloeden, overtuigen. Het zou kunnen dat klanten een tweede / derde / tiende keer terug komen. Dit geeft je de mogelijkheid het leadprofiel verder te verrijken.

 

  • Kopen
    In deze fase wordt een persoon echt klant. Ze doen de eerste aankoop.
  • Boeien
    Nadat een klant iets heeft aangekocht moet je eigenlijk meteen zijn verwachting overtreffen. Bij de juiste ervaring bestaat de kans dat hij uitgroeit tot loyale klant.
  • Binden
    Als je klanten na hun eerste aankoop op de juiste manier blijft bedienen en in de watten blijft leggen kan je klanten binden. Klanten worden fan en gaan wellicht opnieuw aankopen. Door cross-, deep- en upsell kan je de klantwaarde verhogen.
  • Aanbevelen
    Je meest gelukkige klanten zullen je ambassadeurs worden. Ze zullen je aanbevelen bij de mensen die ze kennen en vertellen over hun positieve ervaringen met jouw bedrijf.

Hoe vul ik het Klantfunnel Canvas in?

Verzamel data

Verzamel de benodigde data om in kaart te brengen hoeveel (potentiële) klanten er in een bepaalde fase zitten. Het is belangrijk om vooraf een periode te bepalen. Kijk je naar de gegevens over de laatste 12 maanden? Of kijk je naar de laatste 3 maanden? Of de laatste 2 weken? Het ligt aan de branche en het businessmodel wat de meest geschikte tijdsperiode is.

De data zal vanuit verschillende systemen komen. Zo zijn de statistieken 'Zien' en 'Overwegen' bijvoorbeeld te achterhalen in Google Analytics of het showroombezoek. Het aantal klanten dat daadwerkelijk iets heeft gekocht kan je halen uit je boekhoudsoftware of CRM. Vul de getallen per fase in.

Reken de conversies uit

Als je per fase de aantallen hebt ingevuld kan je berekenen wat de conversie van de ene naar de volgende fase is. Deze conversie percentages geven aan welke fase in je klantfunnel de prioriteit verdiend. Bij het verbeteren van je marktbewerking is het aan te raden op een bepaald moment slechts op één fase tegelijk te focussen.  

Stel een team samen (minimaal 3 personen)

Verzamel een team met wie je samen mogelijke verbeteracties gaat bedenken. De praktijk wijst uit dat je tot de beste resultaten komt als je mensen vanuit verschillende afdelingen in je bedrijf betrekt. Denk aan de afdelingen inkoop, marketing, klantenservice, verkoop en anderen.

Voordat je begint met invullen

  • Zorg voor een ruimte met gladde wanden waarin je niet gestoord wordt
  • Zorg voor een positieve en ontspannen sfeer waarin iedereen vrijuit kan praten, géén idee is slecht
  • Zorg voor genoeg kleine post-its en pennen
  • Hang het Klantfunnel Canvas op een zichtbare plek op

Hoe vul je het Klantfunnel Canvas goed in?

Begin met een leeg Klantfunnel Canvas. Laat iedereen acties bedenken om de conversie te verhogen. Het gaat in de eerste stap vooral om het bedenken en noteren van zoveel mogelijk ideeën. Pas als iedereen klaar is ga je gezamenlijk bepalen welke ideeën je verder uit gaat werken.

Gebruik gratis ons Verbeterbord

Om je verbeteracties te verzamelen, goed bij te houden en te prioriteren hebben wij een digitaal Verbeterbord ontwikkeld. Met dit bord kan je met je team alle ideeën per stap in de klantfunnel bijhouden. Het sluit hierdoor perfect aan bij het Klantfunnel Canvas. 

 Meer over ons gratis Verbeterbord

digitale vebeterbord