Header-Crossworx-6
Marketing uitbesteden

Marketing uitbesteden een goed idee?

22 juni 2020

Wil je meer rendement halen uit je marketing? Wil je jouw klantwaarde verhogen en meer tevreden klanten? Ben je op zoek naar meer klanten of meer naamsbekendheid? Twijfel je of je daarvoor de juiste mensen en kennis in huis hebt? Dan is het een goed idee om je marketing uit te besteden. Door het uitbesteden van je marketing kan je beschikken over de benodigde competenties en expertise op het moment dat je het nodig hebt.

Marketing uitbesteden een goed idee?

Wil je meer rendement halen uit je marketing? Wil je jouw klantwaarde verhogen en meer tevreden klanten? Ben je op zoek naar meer klanten of meer naamsbekendheid? Twijfel je of je daarvoor de juiste mensen en kennis in huis hebt? Dan is het een goed idee om je marketing uit te besteden. Om je klanten gelukkig te maken is veel kennis, expertise en innovatievermogen nodig. En dit moet zo optimaal mogelijk worden ingezet. In de praktijk hebben veel bedrijven echter te maken met een suboptimale marketingoperatie door de versnippering van data en te weinig integratie van uiteenlopende kennisgebieden en kanalen. Door het uitbesteden van je marketing kan je beschikken over de benodigde competenties en expertise op het moment dat je het nodig hebt. 

Marketing is steeds moeilijker geworden

De snelheid waarmee het marketinglandschap veranderd is door een eigen marketingteam met een paar personen vaak niet bij te houden. Daarnaast worden klanten met de dag veeleisender. Iedere mens is uniek. Ieder mens wil persoonlijk en relevant worden bediend. Daarom hebben de best presterende grote bedrijven de one-size-fits-all benadering voorgoed vaarwel gezegd. Door deze individualisering is de uitdaging om de juiste klant te bereiken, op het juiste moment, via het juiste kanaal, met de juiste boodschap groter dan ooit. 
Om goed te kunnen personaliseren is data belangrijk. Grote bedrijven beschikken over gespecialiseerde datateams die de beschikbare gegevens continue vertalen naar inzichten. Deze inzichten zijn de basis voor objectieve beslissingen. Zonder deze datagedreven marketing blijft het bij beslissen op basis van onderbuikgevoel en het schieten met hagel.

Voor MKB-bedrijven is het eigenlijk onmogelijk om over de benodigde technologie en specialisten te beschikken. Maar ook klanten in de B-2-B willen alleen relevante content te zien krijgen. Ook in de B-2-B heb je maken met mensen die je in het hart moet raken. Je zult ze dus goed moeten kennen, begrijpen en bedienen. Door je marketing uit te besteden aan een specialistische partij wordt het mogelijk om daadwerkelijk te wedijveren met de grote bedrijven. Dan kan je namelijk wel over de benodigde kennis, data en technische mogelijkheden beschikken.

Wat zijn de 7 grootste voordelen van je marketing uitbesteden?

  • Continuïteit
    Eigen marketingpersoneel wisselt nogal eens van baan. Als je eindelijk een goede marketeer in huis hebt switch ze van baan. Bij het uitbesteden van je marketing ben je verzekerd van een goede bezetting, ook bij verlof of verzuim.
  • Expertise en ervaring op alle marketingspecialismes
    Marketing is gefragmenteerder dan ooit. Een inhouse marketeer moet verstand hebben van SEO en social media tot evenementen en PR. En van het in kaart brengen van de klantreis, persona’s en de waardepropositie. Als je over specialisten wilt beschikken met kennis en ervaring op de verschillende disciplines is marketing uitbesteden een goede keuze. 
  • Efficiëntie en snelheid
    Doordat een specialist zich alleen bezighoudt met dingen waarin hij echt goed is bespaar je kosten én verhoog je de effectiviteit. Er wordt voorkomen dat een online marketing ook mee moet helpen aan de organisatie van een fysiek evenement.  
  • Beschikken over geavanceerde technologie en marketingtools
    Door je marketing uit te besteden kan je gebruik maken van kostbare technologie en geavanceerde oplossingen. Voor een bedrijf in het MKB zijn deze tools onbetaalbaar. Specialisten op afstand kunnen je daarnaast helpen het maximale uit die technologie te halen.
  • Up-to-date kennis en bewezen successen
    Binnen je eigen onderneming beschik je alleen over data en inzichten die bekend zijn in je bedrijf. Een marketeer die je inhuurt kan ook inzichten en successen die opgedaan zijn bij andere bedrijven toepassen zodat je niet het wiel opnieuw uit hoeft te vinden. Daarnaast mag je verwachten dat een externe marketingspecialist over up-to-date kennis beschikt uit zijn vakgebied.
  • Flexibiliteit en schaalbaarheid
    Binnen één overeenkomst wordt gebruik gemaakt van een wisselende samenstelling van specialisten op ieder deelgebied en wanneer dat nodig is. Er is altijd de mogelijkheid om eenvoudig op en af te schalen. 
  • Kosten efficiënt
    De beschikking hebben over een gespecialiseerd team kan vaak al voor de kosten van één of twee fulltime marketeers in dienst. En wij durven te beweren dat de kwaliteit en effectiviteit van je marketing een stuk beter zal worden.

Waar moet je op letten bij het uitbesteden van je marketing?

  • Branchekennis
    In de praktijk behaal je de beste resultaten als je de marketing uitbesteed aan een partij die jouw branche goed kent. Zoek dus naar een partij die ervaring heeft in jouw branche. 
  • Expertise
    Welke expertise heeft de partner in huis? Gaat het over alleen online marketing, of hebben ze ook verstand van offline marketing? Gaat het puur om de uitvoering of denken ze ook conceptueel en strategisch mee? Dit zijn belangrijke aandachtspunten bij het maken van een keuze voor een partner waaraan je jouw marketing gaat uitbesteden.
  • Afspraken over de looptijd
    Om succes te bereiken met je marketing kan je niet verwachten dat je binnen een maand resultaten boekt. Vaak is hier langer voor nodig. Aan de andere kant wil je als je jouw marketing uitbesteed ook geen jaren aan een partij vast zitten.
  • Duidelijke afspraken 
    Maak vooraf duidelijke afspraken. Wat is het plan? Wat zijn de doelstellingen? Wat kan je van een partner verwachten? Vooraf wil je weten op basis van welke voorwaarden je gaat samenwerken om negatieve verrassingen te voorkomen.

Marketing-as-a-service als oplossing

Een manier om je marketing uit te besteden is door marketing-as-a-service in te zetten. Je krijgt:

  • Een team van specialisten als aanvulling op jouw organisatie
  • De beschikking over hoogwaardige technologie
  • Bewezen aanpak en methodes
  • Expertise op het moment dat je het nodig hebt
  • Tegen de kosten van één of twee marketingmedewerker(s) per maand
  • Na 6 maanden per maand opzegbaar

Auteur

Mitch van Bovene crossworx-1

Mitch van Bovene

Mitch is een enthousiaste marketeer en ondernemende verbeterspecialist. Hij is resultaatgericht en schroomt niet zelf de mouwen op de stropen. Ondernemers helpen met het laten groeien van hun bedrijf is zijn passie. En hij is bovengemiddeld geïnteresseerd in klantgedrag en psychologie.