Cases

Headline op landingspagina verbeteren

22 mei 2020

Het knelpunt
Veel MKB bedrijven spenderen een groot deel van hun budget aan adverteren op Google en social media. Hiermee trekken ze veel bezoekers naar hun website. Deze bezoekers zetten echter niet de volgende stap in de klantfunnel. Hoe zorg je ervoor dat ze wel de volgende stap zetten?

 

Het experiment
Een goede landingspagina verteld aan een specifieke groep mensen over de specifieke oplossing van een specifiek probleem. Alleen als dit het geval is zal deze pagina optimaal converteren. En converteren betekent zeker niet alleen het doen van een online aankoop, want dat komt binnen een B-2-B setting weinig voor. Een conversie kan ook het downloaden van een productbrochure of de inschrijving voor een evenement zijn.

In deze praktijksituatie was het doel van de webpagina het krijgen van offerte aanvragen. Voor ons experiment was de conversie was 5,3%. We weten dat een bezoeker in een B-2-B omgeving gemiddeld binnen 5 seconden oordeelt of de pagina hem gaat helpen bij het uitvoeren van zijn taken. Als de pagina hem niet gelijk pakt gaat hij terug naar Google (waar hij in veel gevallen vandaan kwam) en probeert hij het op het volgende zoekresultaat.

 

De aannames
Onze aanname was dat een verscherpte headline zou leiden tot een hogere conversie. De doelstelling was om de conversie met 50% te laten stijgen.

De headline van de pagina was voorheen:

Wij produceren de beste plastic pallets.

 

Op het eerste gezicht lijkt deze boodschap vrij duidelijk. Dit bedrijf kan de bezoeker helpen aan de beste plastic pallets. Als je vanuit de bezoeker denk kan het echter een stuk concreter. Voor wie is dit relevant? Wat lossen de plastic pallets voor mij op? Hebben ze ervaring in mijn branche?

Onze veronderstelling was dat onderstaande headline beter zou werken:

Wij leveren plastic pallets aan producenten van voedingsmiddelen zodat er geen risico is op schimmels en splinters van de pallet.

 

Nu wordt het voor de bezoeker in één oogopslag duidelijk:

  1. Voor wie het product interessant is, namelijk producenten in de voedingsindustrie
  2. Wat de problemen zijn voor deze sector van traditionele pallets, namelijks dat ze kunnen schimmelen en dat er de kans is op splinters in het product
  3. Wat de oplossing is: plastic pallets

 

Het resultaat
De conversie steeg naar 12,1%! Vergeleken met de oorspronkelijke 5,3% is dit een gigantische verbetering. En dan te bedenken dat we alleen nog maar de headline hebben aangepast van deze pagina. Er zijn nog veel meer optimalisaties door te voeren om deze conversie nog verder te verhogen.
Om de conversie verder te laten stijgen zou het kunnen het helpen om onder de headline meteen een aantal logo’s te laten zien van klanten die actief zijn in de voedingsindustrie. Dit levert meteen een sociale bewijslast op voor de bezoeker.
Daarnaast kunnen er ook in de tekst van de website verbeteringen worden doorgevoerd die conversie verhogend zouden werken. En verdient het goed onderzoeken van de call-to-actions meer aandacht.

Bovenstaande betekent wel dat er aparte landingspagina’s gemaakt moeten worden voor andere branches. Zo hebben de plastic pallets bijvoorbeeld ook veel voordelen voor exporterende bedrijven. Die zullen door deze landingspagina waarschijnlijk niet geraakt worden.

In de volgende stap gaana we nog verder met het personaliseren van deze landingspagina zodat iemand die werkzaam is in de voedingsindustrie de headline over deze sector ziet en dat andere sectoren een andere headline (en achtergrond e.d. zien) zien die meer gericht is op de voordelen van plastic pallets voor de export.